Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt in dit land als er ooit nog eens echt sneeuw valt. Deze week viel er een hoeveelheid waar je net een schaaltje oliebollen mee kunt bedekken en stond er 2278 kilometer file. Dat is best veel. Al lijkt het er op dat de ANWB ook de auto’s mee heeft geteld die stationair aan het lopen waren in de garage. Ook vermoed ik dat zeker 1139 kilometer van deze file werd veroorzaakt door mensen die welliswaar geen enkele noodzaak hadden om de weg op te gaan maar wel graag mee wilden werken aan het verstigen van een nieuw record. Is toch weer een leuk verhaal voor op de verjaardag. Op de sociale media werd hartstochtelijk geklaagd over buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die overal op ’s Heeren’s Snelwegen met 81 kilometer per uur over de linkerbaan denderden. Want als je 81 kilometer per uur rijdt dan kan de ANWB dat heel lastig als file kwalificeren en daar gaat ons nieuwe record! Dat deze vrachtwagens in Oost Europa met 81 kilometer per uur regelmatig door 4 en een halve meter sneeuw moeten ploegen is dan ook een argument waar we hier heel weinig mee kunnen. Ze zijn hier op bezoek. Hier gelden Nederlandse regels. En Nederlandse gebruiken. En als we vanuit een massapsychose hebben besloten dat we middels een gezamelijke inspanning gaan zorgen voor 2278 kilometer file dan geeft het geen pas om daar met je botte Oost-Europese harsens sabotage op te plegen. Er lukt hier al zo weinig. We kunnen nog niet eens een ziekenhuis openhouden. Gun ons dan in ieder geval even het idee dat we hier een hopeloos ongelijke strijd leveren met Siberische Toestanden. Het probleem met ons land is natuurlijk dat het al een hele poos af is. Alles is in kaart gebracht. We hebben overal regels voor. We hebben zelfs regels voor de regels. En ja, dat stuit de moderne Nederlander tegen de borst. Want hij wil wat te doen hebben. Hij wil invloed uit kunnen oefenen. En wat is er dan makkelijker dan alles wat zich al decennia bewezen heeft uit elkaar te trekken, leeg te plukken en weer op te tuigen. Ik las ergens dat we de komende 10 jaar de onvolprezen A1 gaan verbreden. Niet omdat het verkeer daar in de toekomst iets mee opschiet. Op het moment dat we straks, 12 jaar later dan gepland en het budget met tientallen miljoenen overschreden hebbend, over een extra rijbaan over de A1 kunnen rijden, is zowat ieder weldenkend mens aan het thuiswerken. Wat we dan wel kunnen doen is met de hele bevolking bij de allereerste vlokken sneeuw massaal in de auto stappen om een poging te wagen om het record uit 2019 uit de boeken te schuiven. Want nog meer asfalt is nog meer files. We kunnen het!